Τους τελευταίους μήνες τα ταξίδια των αδελφών Δομαζάκη στις ΗΠΑ ήταν κάτι περισσότερο από συχνά. Kάτι αναμενόμενο για τους απλούς παρατηρητές, αφού το «άνοιγμα» της εταιρείας στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου απαιτούσε την μέγιστη προσοχή και προσπάθεια από τη διοίκηση. Όσοι, όμως γνώριζαν πρόσωπα και πράγματα, αντιλαμβάνονταν πως οι επικεφαλής του ομίλου δεν ταξίδευαν στην Αμερική για να κλείσουν νέες συμφωνίες ή για να απολαύσουν τους καρπούς των κόπων τους: Προσπαθούσαν να διαχειριστούν μια κρίση που έπρεπε να μείνει με κάθε τρόπο μακριά από τη δημοσιότητα.
Χρειάστηκαν επτά μήνες και σειρά δημοσιευμάτων, μεταξύ των οποίων και του Capital.gr, για να ενημερωθεί η επενδυτική κοινότητα και οι μέτοχοι της Creta Farm -κάτι που σίγουρα δεν συνάδει με τις βασικές αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης- ότι όχι μόνον οι φιλόδοξοι στόχοι της εταιρείας στις ΗΠΑ δεν έχουν επιτευχθεί, αλλά και ότι η εταιρεία αναγκάζεται τώρα να αλλάξει τη στρατηγική της στην αμερικανική αγορά, όπου ήδη έχουν επενδυθεί κεφάλαια ύψους 6,5 εκατ. ευρώ.
Μόλις τον περασμένο Μάρτιο η εταιρεία ανέφερε στο ετήσιο δελτίο χρήσης του 2009 πως, με τις τότε υπάρχουσες εκτιμήσεις ο τζίρος του 2010 από την Αμερική αναμένεται να αγγίξει τα 10 εκατ. δολάρια, προαναγγέλοντας μάλιστα πλειάδα εμπορικών συμφωνιών. Χθες, σεσυνάντηση εργασίας με δημοσιογράφους, η διοίκηση της Creta Farm ανακοίνωσε πως το πλάνο αναθεωρείται, η συνεργασία με τον συνεταίρο της, την Clemens Investments, δεν εξελίχθηκε όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί και πως ήδη έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την πώληση του ποσοστού των Αμερικανών στην κρητική αλλαντοβιομηχανία.
Τα προβλήματα, όπως τα περιέγραψε η διοίκηση της Creta Farms, είχαν ενταθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2010, όταν η Clemens έπρεπε να διαχειριστεί ζημίες πολλών εκατομμυρίων δολαρίων στη χρήση του 2009 από την κάθετη πτώση στις τιμές των κρεάτων και την απαγόρευση εξαγωγών χοιρινού από τις ΗΠΑ. Γι’ αυτό και έστρεψε τη προσοχή της στην παραγωγή private label προϊόντων, κάτι που δεν ήταν σύμφωνο με τη στρατηγική της Creta Farms, η οποία θέλει να καταστήσει παγκόσμιο το brand της και αναγνωρίσιμο όσο διαθέτει την πατέντα των προϊόντων της (μέχρι το 2025).
«Ένας οργανισμός σαν την Clemens που δουλεύει με τη λογική του commodity, ενδιαφέρεται για τις ποσότητες και όχι για να χτίσει brand», ήταν το σχόλιο του κ. Τάκη Δομαζάκη, αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας. Στο εύλογο ερώτημα γιατί η Creta Farms επέλεξε εξαρχής την εν λόγω εταιρεία για να συμπράξει στις ΗΠΑ, ενώ γνώριζε τη φιλοσοφία της αμερικανικής εταιρείας, απάντησε ότι ήταν η πρώτη επιλογή όταν αποφάσισε η αλλαντοβιομηχανία να επεκταθεί στις ΗΠΑ και λόγω μεγέθους αλλά και γιατί είχε παρουσία στο χώρο της παραγωγής χοιρινών.
Η διοίκηση της Creta Farms εμμέσως πλην σαφώς χαρακτήρισε λάθος επιλογή τον partner της, γι’ αυτό και όταν ανέκυψε το πρόβλημα αποφάσισε να κινηθεί γρήγορα και να λάβει αποφάσεις. Δηλαδή, να καταφέρει να βγάλει την Clemens από το μετοχικό παιχνίδι και να αναλάβει η ίδια το management, το οποίο μέχρι πρότινος ασκούσαν οι Αμερικανοί. Διαπραγματεύσεις
Κάτι που πέτυχε, αλλά όχι χωρίς τίμημα. Όχι τόσο διότι κατέβαλε για το επιπλέον 30% του μετοχικού κεφαλαίου της Creta Farms USA το ποσό των 4 εκατ. δολαρίων, αλλά γιατί χάθηκε πολύτιμος χρόνος για το positioning των προϊόντων: από τις εκτιμήσεις για τζίρο 10 εκατ. δολαρίων από την Αμερική το 2010, στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς οι πωλήσεις ανήλθαν στις μόλις 332 χιλ. ευρώ.
Αυτό που «έσωσε» την παρτίδα στη σκακιέρα των διαπραγματεύσεων με την Clemens για την πώληση του ποσοστού της ήταν η ίδια η σύμβαση που είχαν υπογράψει οι δύο εταίροι. Όπως εξήγησε ο κ. Δομαζάκης, το γεγονός ότι η Creta Farms είχε δικαίωμα πρώτης προτίμησης σε ενδεχόμενο πώλησης των μετοχών της αλλά και το γεγονός ότι σε μια αλλαγή της συνεργασίας, οι πατέντες επέστρεφαν στην ελληνική εταιρεία, «έκοψαν» τα διαπραγματευτικά assets της Clemens με υποψηφίους αγοραστές.
«Υπήρξαν πολλοί ενδιαφερόμενοι για το ποσοστό της Clemens», ανέφερε ο επικεφαλής της Creta Farms, δεν έκρυψε όμως ότι και σήμερα η κρητική εταιρεία θα επιθυμούσε να αποκτήσει έναν στρατηγικό εταίρο στην Αμερική.
Μάλιστα, από αυτό ίσως να εξαρτηθούν και εν πολλοίς οι επενδύσεις εφεξής, αφού ο προϋπολογισμός αλλά και το αναπτυξιακό – επενδυτικό πλάνο της εισηγμένης είναι, για άλλη μια φορά, υπό διαμόρφωση. Η Clemens πάντως, διατηρεί ακόμη το 20% των μετοχών της κοινοπραξίας, ενώ παραμένει και ένας από τους τρεις παραγωγούς προϊόντων της Creta Farms USA.
Η επόμενη μέρα
Η επόμενη μέρα και το δεύτερο εξάμηνο του 2010 βρήκαν την εταιρεία με νέο management (προσελήφθησαν στελέχη από τον ανταγωνισμό για να τρέξουν στην αμερικανική θυγατρική), αλλά αποδυναμωμένη εμπορικά.
Και αυτό γιατί μια σειρά συμφωνιών για την ανάπτυξή της στην Ανατολική Ακτή μέχρι το Μαϊάμι έμειναν στα χαρτιά, αφού η διοίκηση έπρεπε να διευθετήσει πιο φλέγοντα ζητήματα.
Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, η Creta Farms USA είχε παρουσία στις Ανατολικές Πολιτείες σε 550 πώλησης (4 μεγάλες αλυσίδες και πολλά μικρότερα καταστήματα τροφίμων στις πολιτείες της Νέας Υόρκης, της Β. Καρολίνα και του Νιου Τζέρσυ) και σχεδίαζε επέκταση προς νότο και δυσμάς. Ο στόχος για τις αρχές του 2010 ήταν να ανέλθουν σε τουλάχιστον 725 τα σημεία πώλησης σε 8 Πολιτείες, κάτι που φυσικά δεν επετεύχθη.
Σήμερα, η εταιρεία αναφέρει πως βρίσκεται σε επαφές με 30 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στις οποίες παρουσίασε τα προϊόντα της και φιλοδοξεί από τον Δεκέμβριο να προωθηθούν στα καταστήματά τους τα προϊόντα της.
Και παράλληλα, δοκιμάζει την τύχη της στην Γηραιά Ήπειρο, στρέφοντας την προσοχή της στις Σκανδιναβικές και Βαλτικές χώρες, στις οποίες θα «ντεμπουτάρει» το 2011 και το 2012.