Το Πεκίνο μπορεί να μπλόκαρε την εξαγορά της China Huiyuan Juice Group από την Coca-Cola, ωστόσο η αμερικανική πολυεθνική από την Ατλάντα συνεχίζει την υλοποίηση της στρατηγικής της για την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της στην κινεζική αγορά. Ο Muhtar Kent, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola (KO), δεν πρόκειται να αφήσει την αποτυχημένη προσπάθεια για την εξαγορά μιας κινεζικής ανταγωνίστριας να μειώσει τον ενθουσιασμό του για την αγορά της Κίνας. Στις 23 Ιουνίου, ο Kent πραγματοποίησε το πρώτο του ταξίδι στην Κίνα μετά την απόρριψη από τις κινεζικές ρυθμιστικές αρχές τον περασμένο Μάρτιο της επιχειρούμενης εξαγοράς της China Huiyuan Juice Group (1886.HK) έναντι 2,4 δισ. δολ.
Στα εγκαίνια ενός νέου εργοστασίου εμφιαλώσεως στην πόλη του Nanchang, ο Kent μίλησε με ενθουσιασμό για την σημασία της κινεζικής αγοράς. "Έχουμε μεγάλη πίστη στο μέλλον της Κίνας", δήλωσε μιλώντας στους εκατοντάδες υπαλλήλους, κυβερνητικούς αξιωματούχους και δημοσιογράφους που συγκεντρώθηκαν για την τελετή έναρξης σε μια τεράστια αποθήκη του εργοστασίου. "Το μέλλον δεν είναι πουθενά πιο λαμπρό, από ό,τι στην Κίνα".
Η πρόκληση τώρα για την Coca-Cola είναι πώς θα αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι στο λαμπρό μέλλον της Κίνας χωρίς την Huiyuan, μεταξύ των μεγαλύτερων κινεζικών επιχειρήσεων και η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής νωπών χυμών φρούτων στην Κίνα.
Η Coca-Cola, η οποία βρίσκεται στην κορυφή στο χώρο των ανθρακούχων ποτών στην Κίνα, αλλά όχι στους φυσικούς χυμούς, ανακοίνωσε την προσφορά της για την εξαγορά της Huiyuan στις 3 Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους. Η συμφωνία θα αποτελούσε την μεγαλύτερη για την Coca-Cola στην Ασία και τη δεύτερη μεγαλύτερη συνολικά για την εταιρεία, πίσω μόνο από την εξαγορά της Energy Brands το 2007 έναντι 4,1 δισ. δολ. Με την απόκτηση της Huiyuan, η εταιρεία από την Ατλάντα θα αποκτούσε ηγετική θέση στη βιομηχανία των φυσικών χυμών που σημειώνει μεγάλη ανάπτυξη.
Ωστόσο, λίγο μετά την ανακοίνωση της Coca-Cola, ακολούθησε η πτώχευση της Lehman Brothers και η εντατικοποίηση της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης έκανε την προσφορά της Coca-Cola για την εξαγορά της εισηγμένης στο Χονγκ Κονγκ Huiyuan να δείχνει πολύ ακριβή. Οι αναλυτές ανησυχούσαν ότι ο Kent πληρώνει ακριβά την εξαγορά της Huiyuan, ωστόσο η συμφωνία ενδεχόμενος να ολοκληρώνονταν αν δεν είχε μεσολαβήσει το κινεζικό υπουργείο Εμπορείου, που πραγματοποιήσει την πρώτη δοκιμή του νέου αντιμονοπωλιακού νόμου στη προτεινόμενη συμφωνία εξαγοράς.
Στις 18 Μαρτίου, η κινεζική κυβέρνηση τερμάτισε την συμφωνία. "Αν η εξαγορά της Huiyuan συνέχιζε κανονικά, η Coca-Cola πολύ πιθανώς θα αποκτούσε δεσπόζουσα θέση στην εγχώρια αγορά και οι καταναλωτές ενδεχομένως να έπρεπε να δεχτούν υψηλότερες τιμές καθορισμένες από την εταιρεία, καθώς δεν θα είχαν άλλες επιλογές", ανακοίνωσε το υπουργείο.
Τι επιλογές μένουν τώρα για την Coca-Cola; Αν και παραδέχτηκε την "απογοήτευση" της εταιρείας για την απόφαση, ο Kent σε συνέντευξη που παραχώρησε μετά την τελετή εγκαινίων, δήλωσε ότι η Coca-Cola εστιάζει πλέον σε στρατηγικές για την περαιτέρω ανάπτυξη της υφιστάμενης μονάδας χυμών Minute Maid, αντί να προσπαθεί να επεκταθεί μέσω εξαγορών."Θα συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε οργανικά, τόσο απλά", δήλωσε. "Καταλαβαίνουμε τους όρους του παιχνιδιού και τους σεβόμαστε. Έχουμε αντιληφθεί ότι ο δρόμος προς τα εμπρός είναι μέσω της οργανικής ανάπτυξης". Στις 24 Ιουνίου ο Kent επισκέφθηκε το Ουρούμκι, πρωτεύουσα της δυτικής επαρχίας Σιντσιάνγκ, για τα εγκαίνια ενός νέου εργοστασίου εμφιαλώσεως, το 38ο στην Κίνα. Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης την κατασκευή ενός νέου εργοστασίου στην Εσωτερική Μογγολία.
Ακόμα και χωρίς την Huiyuan, η Coca-Cola συνεχίζει να αναπτύσσεται στην Κίνα. Η χώρα πρόσφατα πέρασε την Βραζιλία για να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη αγορά της Coca-Cola, πίσω από τις ΗΠΑ και το Μεξικό. (Η εταιρεία δεν έχει δώσει στοιχεία για το ποσό των εσόδων ή κερδών από την Κίνα). Η εταιρεία, που ήταν χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου το 2008, θα είναι επίσης χορηγός στην Παγκόσμια Έκθεση της Σαγκάης το 2010.
Με τις εξαγορές πλέον να μην αποτελούν επιλογή, ο Kent προωθεί ένα επιθετικό σχέδιο για την υλοποίηση επενδύσεων 2 δισ. δολ. στη κατεύθυνση της ολοκλήρωσης των λειτουργιών παραγωγής, πωλήσεων, διανομής και μάρκετινγκ στην Κίνα έως το 2011. Οι επενδύσεις αυτές ξεπερνούν κατά σχεδόν 400 εκατ. δολ τα κεφάλαια που έχει ήδη επενδύσει η εταιρεία στη χώρα από το 1979, όταν και επέστρεψε στην κινεζική αγορά μετά την απόφαση του τότε ηγέτη της χώρας Ντενγκ Σιάο Πίνγκ να ανοίξει τις κινεζικές αγορές στους ξένους επενδυτές μετά από τρεις δεκαετίες.
Τα κεφάλαια θα κατευθυνθούν, για παράδειγμα, σε λιανοπωλητές προκειμένου να εγκαταστήσουν εξοπλισμό για τη διάθεση των προϊόντων της εταιρείας. " Υπάρχουν 6 εκατ. σημεία πώλησης στην Κίνα και μόνο ένα μικρό τμήμα έχει τον αναγκαίο εξοπλισμό", σημειώνει ο Kent. " Έτσι, υπάρχουν τεράστιες επενδύσεις που πρέπει ακόμα να γίνουν. Για μια επιτυχημένη παρουσία χρειάζεται να αναπτύξουμε σε βάθος τις δραστηριότητες παγωμένων προϊόντων Coca-Cola. Πρέπει να το αναπτύξουμε αυτό".
Το Πεκίνο μπορεί να ματαίωσε την μεγάλη συμφωνία του στην Κίνα, ωστόσο ο Kent, ο οποίος το 2005 και το 2006 είχε τοποθετηθεί στο Χονγκ Κονγκ από την εταιρεία, είναι θαυμαστής των αναπτυξιακών πολιτικών της κινεζικής κυβέρνησης. "Καμία άλλη χώρα δεν έχει δημιουργήσει υποδομές τόσο γρήγορα και σε αυτή την κλίμακα, ποτέ", σημειώνει. Υποστηρίζοντας ότι "οι υποδομές είναι αναγκαία συνθήκη για την οικονομική ανάπτυξη", ο Kent σημειώνει ότι η Κίνα είναι πλέον έτοιμη να αποτελέσει σημαντικό κέντρο κερδών για την Coca-Cola σε διάστημα λίγων ετών, καθώς οι επενδύσεις της χώρας σε νέες υποδομές και το πρόγραμμα οικονομικής στήριξης των 586 δισ. δολ. διατηρούν την ανάπτυξη της οικονομίας. "Αυτό είναι που μας ενθουσιάζει", σημειώνει. "Για το λόγο αυτό επενδύουμε προσδοκώντας σε μελλοντικά οφέλη".
Σε ό,τι αφορά την προσπάθεια εξαγοράς της Huiyuan, ο Kent σημειώνει ότι η εταιρεία θα εστιάσει στο μέλλον και όχι στο τι πήγε στραβά. "Εμείς κοιτάμε μόνο μπροστά, στο παρμπρίζ και όχι τους καθρέπτες", σημειώνει. "Δεν το σκεφτόμαστε".
Ο Einhorn είναι περιφερειακός συντάκτης του BusinessWeek΄s Hong Kong bureau.
Πηγή: capital.gr