To Google στρέφεται στην τεχνητή νοημοσύνη

Πριν από περίπου 10 χρόνια, ο Peter Norvig βοήθησε στην ανάπτυξη λογισμικού που χειρίζονταν προσωρινά το διαστημόπλοιο Deep Space 1 της NASA καθώς αυτό λειτουργούσε χωρίς ανθρώπινη βοήθεια, περισσότερα από 60 εκατομμύρια μίλια μακριά από τη γη. Η τωρινή δουλειά του Norvig ως επικεφαλής έρευνας στον κολοσσό Google  τoν κρατά επικεντρωμένο σε πιο γήινα ζητήματα. Ο Norwing συχνά πηγαίνει στη δουλειά του στο Mountain View (Καλιφόρνια), στην έδρα της εταιρείας γνωστής ως Googleplex, φορώντας πολύχρωμα πουκάμισα και περνά τις ημέρες του δημιουργώντας συστήματα πληροφορικής που βοηθούν τους ανθρώπους να ψάξουν για απαντήσεις σε ερωτήσεις που δεν είναι σαφώς καθορισμένες. Αυτές μπορεί να είναι τόσο τετριμμένες, όπως ο εντοπισμός των καλύτερων πιτσαριών.


«Δεν σημαίνει πως οι υπολογιστές θα κυβερνήσουν τον κόσμο, αλλά είναι κάτι που βοηθά με την πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα», λέει σε μια συνέντευξη ο πενηντατριάχρονος Norvig.

Τα αποτελέσματα της εργασίας μπορεί να μην είναι λιγότερο φιλόδοξα από την εξερεύνηση του Άρη. Συνδέονται με το πώς δισεκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν ήδη την έρευνα, την περιήγηση στο Web, τα e-mail, τη μετάφραση εγγράφων και την ομιλία σε προσωπικούς υπολογιστές και φορητές συσκευές.

Στα επόμενα χρόνια, τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μας θυμίζουν τα ραντεβού μας, να οδηγούν τα αυτοκίνητά μας, να μας συνδέουν με τους φίλους μας. «Φανταστείτε ένα πολύ κοντινό μέλλον, όπου εσείς δεν ξεχνάτε τίποτα, επειδή ο υπολογιστής θυμάται», δήλωσε στις 7 Σεπτεμβρίου σε συνέδριο στο Βερολίνο ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Eric Schmidt. «Ποτέ δεν θα χαθείτε. Δε θα είστε ποτέ μόνος».

Τεχνητή νοημοσύνη εν δράση: Google Instant

Για τη Google, η οποία έδωσε 2,84 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι για έρευνα και ανάπτυξη, η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) είναι ένα μεγάλο ζήτημα. «Τη θεωρούμε ως κάτι που κυριαρχεί σε ότι κάνουμε», λέει o Norvig.

«Η Google ίσως έχει μεγάλο αριθμό ατόμων να δουλεύουν σε αυτό», λέει ο James Allen, associate director στο Florida Institute for Human and Machine Cognition, μια μη κερδοσκοπική εταιρεία ερευνών που συνδέεται με αρκετά πανεπιστήμια. Η Google δεν αποκαλύπτει τον αριθμό των υπαλλήλων της που εργάζεται σε project που σχετίζονται με AI έργα και τις σχετικές δαπάνες.

Η καινοτομία στην τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να επηρεάσει άμεσα τα έσοδα της Google, τα οποία ανήλθαν στα 23,7 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι. Σκεφτείτε το Google Instant, το νέο εργαλείο αναζήτησης που παρουσιάστηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου, και το οποίο χρησιμοποιεί AI να μαντέψει τι αναζητά κάποιος καθώς πληκτρολογεί τις λέξεις-κλειδιά στο πλαίσιο αναζήτησης. Το Instant μπορεί να γλυτώσει σε ένα χρήστη δυο με πέντε δευτερόλεπτα ανά έρευνα, υποστηρίζει η εταιρεία.

Η εξοικονόμηση χρόνου θα πρέπει να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να στρέφονται πιο συχνά στο Google, δίνοντας έτσι ώθηση στα έσοδά της από διαφημίσεις, έγραψε σε ερευνητικό σημείωμα στις 9 Σεπτεμβρίου η αναλύτρια της Susquehanna Financial Group Marianne Wolk. Η διαφήμιση στην αναζήτηση αντιπροσωπεύει σχεδόν το 97% των εσόδων της Google, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg. «Αυτή η καινοτομία στην εμπειρία του χρήστη θα μπορούσε να βελτιώσει το μερίδιο αγοράς της Google και ίσως να αναγκάσει τους ανταγωνιστές να ακολουθήσουν», έγραψε η Wolk. Τον Αύγουστο, η Google ολοκλήρωσε σχεδόν το 72% του συνόλου των αναζητήσεων μέσω ίντερνετ  στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία Experian Hitwise. Οι ανταγωνιστές Yahoo! (
YHOO) και το Bing της Microsoft (MSFT) ακολούθησαν με 14,3% και 10%, αντίστοιχα.

Η τεχνητή νοημοσύνη δίνει ώθηση στη χρήση του Google στις κινητές συσκευές, όπου επίσης κυριαρχεί στις αναζητήσεις. Το Google Instant, μόλις αυτό γίνει διαθέσιμο για τα κινητά τηλέφωνα εντός του έτους, θα πρέπει να αυξήσει την ελκυστικότητα της εταιρείας στους καταναλωτές που είναι εν κινήσει, πράγμα που επιδρά αυξητικά στις τιμές της διαφήμισης για φορητές συσκευές, έγραψε η Wolk.

Η αναγνώριση ομιλίας, μια άλλη εφαρμογή AI, είναι ήδη υπεύθυνη για την ανάπτυξη της αναζήτησης σε φορητές εφαρμογές: Στις ΗΠΑ, μια στις τέσσερις αναζητήσεις που γίνονται σε ένα τηλέφωνο που λειτουργεί με το λειτουργικό σύστημα Android της Google διεξάγεται μέσω της φωνής, λέει η εταιρεία. «Περισσότεροι άνθρωποι κάνουν αναζητήσεις, επειδή μπορούν να μιλήσουν», λέει σε μια συνέντευξη ο Mike Cohen, διευθυντής για την τεχνολογία ομιλίας στο Google.

Η κυριαρχία της Google στην αναζήτηση και ορισμένες άλλες εφαρμογές της δίνει ένα πλεονέκτημα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Το έξυπνο λογισμικό της εταιρείας έχει δισεκατομμύρια κομμάτια δεδομένων που μπορεί να ψάξει, και από τα οποία μπορεί να μάθει. Ανάμεσά τους είναι περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο λέξεις-κλειδιά αναζήτησης που πληκτρολογούνται στη μηχανή αναζήτησης καθημερινά και 24 ώρες βίντεο που δημοσιεύονται στο YouTube.com κάθε λεπτό.

Το Google «είναι πολύ πιθανό να είναι πρωτοπόρο» στην τεχνητή νοημοσύνη, λέει ο Geordie Rose, ιδρυτής της D-Wave Systems, η οποία δημιουργεί τσιπ για υπολογιστές υψηλής απόδοσης. Η D-Wave εργάστηκε με την Google για την ανάπτυξη των Google Googles, το οποίο είναι ένα πρώιμο παράδειγμα της λεγόμενης οπτικής αναζήτησης που ενεργοποιείται από την τεχνητή νοημοσύνη. Η εφαρμογή για φορητές συσκευές η οποία κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο επιτρέπει σε ένα smartphone που χρησιμοποιεί το android να τραβήξει φωτογραφία ενός μενού γραμμένου στα ισπανικά, για παράδειγμα, και στη συνέχεια να το μεταφράσει στα αγγλικά. Ένας χρήστης μπορεί επίσης να τραβήξει ένα μνημείο όπως η γέφυρα Golden Gate του Σαν Φρανσίσκο και να μάθει πληροφορίες για την ιστορία της.

Η εφαρμογή δεν μπορεί να αναγνωρίσει ακόμη τα τρόφιμα, τα φυτά, ή ζώα, των οποίων τα μεγέθη, σχήματα και θέσεις του σώματος παρουσιάζουν μεγάλη διακύμανση. Η Google μπορεί να χρειαστεί δύο με πέντε επιπλέον έτη για να διδάξει στο λογισμικό τον εντοπισμό αντικειμένων με ακρίβεια, λέει ο Hartmut Neven, lead engineering manager για το Googles.

Smartphones που απαντούν

Τελικά, ο Norvig θα ήθελε το τηλέφωνο να είναι πάντα ανοιχτό αφομοιώνοντας το περιβάλλον του χρήστη- όπως και φωνητικά και γραπτά στοιχεία- για να παράγει χρήσιμες πληροφορίες. Για το σκοπό αυτό, η Google θα παρουσιάσει φέτος τη λεγόμενη «Λειτουργία Συνομιλίας» για το λογισμικό της μετάφρασης της, το οποίο χρησιμοποιείται ήδη 160 εκατομμύρια φορές την ημέρα και το οποίο μπορεί να μεταφράσει μεταξύ 57 γλωσσών. Το λογισμικό θα κάνει μεταφράσεις και θα μιλά προτάσεις με το πάτημα ενός κουμπιού, για παράδειγμα ανάμεσα σε έναν τουρίστα και έναν πωλητή. Τελικά, η μετάφραση θα πρέπει να γίνεται αυτόματα, είπε ο Norvig.

Η μηχανή αναζήτησης δεν θα παίρνει μόνο εισροές, αλλά θα απαντά επίσης.

Οι περιορισμοί σχετικά με τη ζωή της μπαταρίας θα δυσκολέψουν το να λειτουργεί συνεχώς το τηλέφωνο. Ένα
άλλο εμπόδιο είναι το χρονικό πλαίσιο στο οποίο ο Norvig και η ομάδα του μπορεί να εργαστεί στο project. «Όταν εργάζεστε για αποστολές στον Άρη, είναι ένας κύκλος 10 χρόνων», λέει ο Norvig, «ενώ στο Google, ο κύκλος είναι μάλλον 10 εβδομάδες».

Με το Brian Womack

Η Kharif είναι ρεπόρτερ για το Bloomberg BusinessWeek στο Portland, Ore
capital.gr