Η εφτάψυχη Saab

Η Saab, πρέπει να πούμε, έχει περισσότερες ζωές από μια ντουζίνα γάτες. Η General Motors ανακοίνωσε στις 26 Ιανουαρίου ότι κατέληξε σε συμφωνία με την Spyker Cars NV για πώληση της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η συμφωνία ανέρχεται στα περίπου 500 εκατομμύρια δολάρια. Η πώληση αυτή έρχεται μετά από προσπάθειες πώλησης της Saab που κράτησαν ένα χρόνο. Μία συμφωνία με τη σουηδική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων Koenigsegg AB δεν είχε προχωρήσει. Η GM ήταν τόσο σίγουρη πως δε θα βρίσκονταν αγοραστής που έστειλε δύο συμβούλους για να ξεκινήσουν την εκκαθάριση της εταιρείας. Υποθέτοντας ότι η πώληση θα κλείσει, η εταιρεία θα ονομάζεται Saab Automobiles Spyker, αλλά θα εξακολουθεί να χρησιμοποιεί το εμπορικό σήμα της Saab.

Πρέπει να αναγνωρίσουμε τις προσπάθειες του Διευθύνοντος Συμβούλου της Spyker Victor Muller. Με την επιμονή του κατάφερε να πείσει τη GM να πουλήσει ενώ αυτή είχε αποφασίσει την εκκαθάριση της εταιρείας. Από την αρχή, μου λένε στελέχη, η GM ήταν επιφυλακτική όσον αφορά την πώληση της εταιρείας σε έναν παίκτη που δεν θα μπορούσε να την κάνει να λειτουργήσει μακροπρόθεσμα. Εάν ένας νέος ιδιοκτήτης αποτύγχανε στην ανάκαμψη της Saab, η εταιρεία θα μπορούσε να καταλήξει πάλι στα χέρια της GM, αλλά σε χειρότερη κατάσταση από πριν. Ο Muller έπεισε τη GM ότι μπορεί να σώσει την εταιρεία.

Λίγα πράγματα άλλαξαν στην πορεία για να πραγματοποιηθεί η συμφωνία. Η Spyker ανέβασε την προσφορά της και απέδειξε στη GM πως είχε τα χρήματα για να κάνει το deal. Η ολλανδική εταιρεία κατασκευής σπορ αυτοκινήτων έβγαλε επίσης τον Ρώσο τραπεζίτη Vladimir Antonov, ο οποίος κατέχει το 29,9% της Spyker, από το παιχνίδι, σύμφωνα με μια πηγή κοντά στη συμφωνία. Η GM δεν ήθελε να συνεργαστεί μαζί του, όπως ακριβώς δεν ήταν πρόθυμη να πουλήσει τη γερμανική Opel σε μια κοινοπραξία που περιελάμβανε τη ρωσική OAO Sberbank. Οι Ρώσοι θέλουν πρόσβαση στην τεχνολογία αυτοκινήτων για να βελτιώσουν τη δική τους βιομηχανία. Δεδομένου ότι η GM κατασκεύασε τα μελλοντικά μοντέλα της Saab χρησιμοποιώντας πλατφόρμες και κινητήρες από κοινού από κοινού με τις Opel και Chevrolet, η εταιρεία θα έχει συναλλαγές με την Spyker για τα επόμενα χρόνια.

Αυτό είναι μια καλή είδηση για τη βιομηχανική πόλη του Trollhaetten (στη Σουηδία) και για τους καθηγητές κολεγίων σε όλη τη Βορειοανατολική ακτή των ΗΠΑ. Σοβαρά, η Saab έχει πιστούς οπαδούς, ειδικά στη Νέα Αγγλία. Απλά δεν ήταν αρκετοί ώστε η GM να βγάλει πραγματικά χρήματα από τη μάρκα.

Φυσικά, η αποτυχία της Saab υπό τη GM επίσης προερχόταν από μια σοβαρή έλλειψη επενδύσεων. Η GM ποτέ δεν έδωσε πραγματικά στο εμπορικό της σήμα πόρους για να αναπτυχθεί. Η Saab πουλά δύο μοντέλα, το 9-5 και 9-3, και ξόδεψε πολύ λίγα σε μάρκετινγκ τα τελευταία χρόνια. Οι προσπάθειες της GM να προσθέσει μοντέλα ήταν συνήθως αλλαγμένες εκδόσεις από κάτι άλλο. Το 9-7X δεν ήταν κάτι πολύ περισσότερο από ένα Chevrolet Trailblazer με μάσκα Saab και μερικές εσωτερικές πινελιές. Το 9-2X ήταν βασικά ένα Subaru WRX ντυμένο σαν Saab.

Μπορεί να τα καταφέρει η Spyker; Ο Muller έχει σαφώς τον ενθουσιασμό για τη μάρκα. Έχει συγκεντρώσει ένα πακέτο 500 εκατ. δολαρίων για να την αγοράσει. Η GM θα πάρει 75 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά, 325 εκατομμύρια δολάρια σε προνομιούχες μετοχές και 100 εκατομμύρια δολάρια από την ισχύουσα ρευστότητα της Saab, ανέφερε το Bloomberg στις 26 Ιανουαρίου.

Τώρα ο Muller πρέπει να μετατρέψει τον ενθουσιασμό σε νέα προϊόντα και πωλήσεις. Η GM έχει κάποια νέα αυτοκίνητα στα σκαριά, τα οποία η Saab θα είναι σε θέση να πουλήσει. Αλλά το να πετύχει κάτι τέτοιο δε θα είναι εύκολο. Με λιγότερες από 100.000 πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο το περασμένο έτος, η Saab είναι μικρή και δεν θα έχει τις οικονομίες κλίμακας για να πάρει εξαρτήματα αυτοκινήτων όσο φθηνά όσο τα παίρνουν οι ανταγωνιστές. Η μάρκα χαίρει σεβασμού μεταξύ των φανατικών θαυμαστών της, αλλά δεν έχει την τιμολόγηση που κάνει τις μάρκες πολυτελείας με μικρή παραγωγή κερδοφόρες. Ο Muller θα πρέπει να κάνει την εταιρεία κερδοφόρα, να δημιουργήσει τις ταμειακές ροές για να φρεσκάρει τα μοντέλα και να τα προωθήσει στην αγορά και να επενδύσει σε μελλοντικές τεχνολογίες. Είναι μια πρόκληση. Προς το παρών όμως, η Saab πήρε παράταση.
capital.gr