Όταν οι φιλόδοξοι ιδιοκτήτες franchise δουλεύουν εθελοντικά



Το 2009, ο Paul Damico κλήθηκε να λύσει ένα αίνιγμα. Περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι με σημαντικό κεφάλαιο στο δυναμικό τους έκαναν ουρά για την αγορά καταστημάτων της Moe΄s Southwest Grill, ενός franchise ταχυφαγείου, όπου πρόεδρος είναι ο Damico. Πολλοί από αυτούς τους επίδοξους επιχειρηματίες είχαν τα χρήματα, όχι όμως και την πείρα στην παροχή υπηρεσιών εστίασης ή το franchising. Ποιον θα έπρεπε να επιλέξει; Ο Damico έδωσε τη σολομώντεια λύση: αντί να πάρει τα χρήματα και να ελπίζει πως θα μάθαιναν πάνω στη δουλειά, ο Damico έφτιαξε ένα πρόγραμμα πρακτικής εξάσκησης, σχεδιασμένο έτσι ώστε να ξεχωρίζει τους σοβαρούς υποψήφιους από τους κερδοσκόπους. Πρόσφατα, μίλησε για το πρόγραμμα αυτό με την αρθρογράφο των Smart Answers, Karen E. Klein. Αποσπάσματα της συνέντευξης παρατίθενται ακολούθως.

Karen E. Klein: Η Moe’s ιδρύθηκε το 2000 και αγοράστηκε από τη Focus Brands το 2007. Μιλήστε μας για την Focus Brands.

Paul Damico: Η Focus είναι franchisor και διαχειριστής μερικών πανεθνικών επιχειρήσεων franchise, όπως της Carvel, της Cinnabon και της Schlotzsky’s. Η εταιρεία έχει έσοδα 1,1 δισ. δολάρια από τα 2.200 καταστήματα franchise.

Η βιομηχανία franchise τις περισσότερες φορές υποβάλλει τους νέους ιδιοκτήτες σε μία διαδικασία εκπαίδευσης πριν ανοίξουν τα δικά τους καταστήματα. Γιατί να προσθέσετε σε αυτό και ένα πρόγραμμα πρακτικής εξάσκησης  εστιάτορα;

Επινοήσαμε και σχεδιάσαμε το πρόγραμμα αυτό πριν από 18 μήνες, επειδή είχαμε πάρα πολλές αιτήσεις από υποψήφιους επιχειρηματίες. Ορισμένοι από αυτούς ήθελαν να κλείσουν συμβόλαιο για περισσότερα από ένα καταστήματα, και είχαν εμπειρία 20 ετών ή και περισσότερο στο χώρο των επιχειρήσεων, έτσι ήταν και δική μας επιθυμία να τους μετατρέψουμε σε franchisees.

Όμως, πολλοί από αυτούς δεν γνώριζαν  τις οικονομικές περιπλοκές του κλάδου των επιχειρήσεων εστίασης και τι σημαίνει να περνάς 10 ώρες από την ημέρα σου ασχολούμενος με την εξυπηρέτηση του κοινού και την προετοιμασία φαγητού. Είναι πολύ σκληρή δουλειά, αλλά βάλεις κανείς την ψυχή του σε αυτό, μπορεί να φτιάξει μια σπουδαία επιχείρηση.

Μόλις εντοπίσετε ποιοι είναι οι μελλοντικοί franchisees, τους καλείτε στα καταστήματα σας στην Ατλάντα για ένα μήνα και εργάζονται εκεί 10 ώρες την ημέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα ξεκινώντας από τα βασικά. Τι περιλαμβάνει αυτό το πρόγραμμα κατάρτισης;

Κατά τη διάρκεια αυτών των τεσσάρων εβδομάδων, οι ασκούμενοι αξιολογούνται καθώς έρχονται σε επαφή με κάθε εργασία που επιτελείται σε ένα εστιατόριο. Μαθαίνουν τα πάντα, από προετοιμασία φαγητού μέχρι την εξυπηρέτηση του πελάτη, και από το χειρισμό ταμειακής μηχανής έως την καθαριότητα του καταστήματος.  Μαθαίνουν πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν το σέρβις και οι διοικητικές ικανότητες για ένα επιτυχημένο εστιατόριο. Αν ολοκληρώσουν το πρόγραμμά τους με επιτυχία, υπογράφουμε μαζί τους συμφωνία και επιστρέφουν για τις τρεις εβδομάδες της πιστοποίησης ενώ το εστιατόριό τους κατασκευάζεται.

Πόσοι είναι οι συμμετέχοντες μέχρι τώρα;

Αυτή τη στιγμή έχουμε πέντε άτομα στο πρόγραμμα τώρα και τέσσερις το έχουν ήδη ολοκληρώσει. Ο πρώτος μας απόφοιτος άνοιξε μόλις ένα εστιατόριο στο Σικάγο και ψάχνει για την επόμενη τοποθεσία.

Πώς οι υποψήφιοι franchisees αντιδρούν στην απαίτηση ότι θα πρέπει να περάσουν ένα μήνα δουλεύοντας στα χαρακώματα- και μάλιστα αμισθί;

Είναι ευγνώμονες που έχουμε αυτό το πρόγραμμα για να υποστηρίζουμε τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες τους. Αν δεν υπήρχε αυτό το πρόγραμμα, δεν θα πληρούσαν τις προϋποθέσεις για να γίνουν franchisees. Έτσι, στην  ουσία προσφέρουμε σε αυτούς μία ευκαιρία, ενώ ταυτόχρονα εμείς πουλάμε περισσότερα  franchise σε άτομα με μεγάλη εξειδίκευση.

Οι υποψήφιοι επιχειρηματίες καλούνται να αποδείξουν ότι διαθέτουν ρευστά πάγια αξίας 300.000 δολαρίων και 1 εκατ. δολάρια καθαρή αξία. Πώς αντιμετωπίζουν μια δουλειά, όπως το σφουγγάρισμα μιας σάλας?

Είναι κάτι νέο για εκείνους και τους προκαλεί ένα μικρό σοκ, αλλά αυτός είναι και ο στόχος του προγράμματος. Χρειαζόμαστε ανθρώπους που να είναι πρόθυμοι να πλύνουν τις τουαλέτες δύο και τρεις φορές την ημέρα.

Έχουμε ανάγκη από ανθρώπους που μπορούν να επικοινωνήσουν με τους πελάτες και βγαίνουν έξω και μιλούν με τους ανθρώπους. Μέρος του να είσαι επιτυχημένος ιδιοκτήτης εστιατορίου είναι η επαφή με τα τραπέζια –το να ρωτάς τους πελάτες τι κάνουν. Κάθε φορά που κάποιος μπαίνει σε ένα από τα εστιατόριά μας φωνάζουμε «Καλωσήρθατε στο Moe’s!». Είναι ένας δικός μας τρόπος να προβάλλουμε το brand μας, που άλλοι δεν μπορούν να κάνουν με άνεση.

Έχει παραιτηθεί ποτέ κανείς;

Υπήρξε ένας εργαζόμενος που δεν άντεξε. Ήταν ένα ξεχωριστό άτομο, που όμως δεν ήταν σε θέση να προσφέρει το επίπεδο των υπηρεσιών που ζητούμε. Ευτυχώς, επειδή πρόκειται για άνευ μισθού πρακτική εξάσκηση και δεν υπογράφεται σύμβαση αορίστου χρόνου είναι αρκετά εύκολο και για τις δύο πλευρές να λύσουν τη συμφωνία.

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για το μέλλον?

Πουλάμε πλέον σε 34 πολιτείες και μόλις ανοίξαμε πέντε νέα καταστήματα. Ελπίζω πως θα δραστηριοποιούμαστε σε 420 μέρη έως τα τέλη του έτους, ενώ στόχος είναι να προστίθενται 100 νέες τοποθεσίες κάθε χρόνο για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Η Karen E. Klein είναι συντάκτρια από το Los Angeles που καλύπτει επιχειρηματικό ρεπορτάζ.
capital.gr