Listing για την Hellenic Environmental Center εξετάζει ο Έλληνας εφοπλιστής. Ναυτιλιακά καύσιμα, διαχείριση αποβλήτων, εμπορία πετρελαιοειδών, ηλεκτρική ενέργεια, real estate: Η «βεντάλια» των δραστηριοτήτων του Δ. Μελισσανίδη ανοίγει διαρκώς. Του Νίκου Χρυσικόπουλου Βίωσε την πρόκληση και την επιτυχία της εισαγωγής μιας εταιρείας στη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αγορά του κόσμου πριν από τέσσερα χρόνια. Τώρα ο Δημήτρης Μελισσανίδης, επικεφαλής του ομίλου Aegean Marine Petroleum Network, ετοιμάζεται για το επόμενο βήμα στα χρηματιστήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Κ», ο αυτοδημιούργητος εφοπλιστής προωθεί την εισαγωγή σε χρηματιστηριακή αγορά της θυγατρικής Hellenic Environmental Center S.A. (HEC), η οποία δραστηριοποιείται στη διαχείριση και επεξεργασία πετρελαιοειδών καταλοίπων. Πρόκειται για ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό αντικείμενο και τραγικά επίκαιρo την περίοδο αυτή, λόγω της τεράστιας περιβαλλοντικής μόλυνσης που υπέστη ο Κόλπος του Μεξικού από το ατύχημα σε πλατφόρμα άντλησης πετρελαίου της ΒΡ. Η εταιρεία, που αποτελεί μέλος του ομίλου της Aegean, ξεκίνησε να λειτουργεί το 1993, όταν ύστερα από δημόσιο διαγωνισμό που διενήργησε ο ΟΛΠ ανέλαβε το έργο για την παροχή υπηρεσιών ευκολιών υποδοχής υγρών αποβλήτων των πλοίων στο λιμένα του Πειραιά. Το εγχείρημα αποδείχθηκε εξαιρετικά προσοδοφόρο και με μεγάλες προοπτικές. Ο Μελισσανίδης αποφασίζει να επενδύσει σε αυτό και σήμερα, έχοντας αποκτήσει τεχνογνωσία και υλικοτεχνική υποδομή, διαθέτει πλωτή μονάδα συνολικής αποθηκευτικής δυναμικότητας καταλοίπων 100 χιλιάδων κυβικών μέτρων που μπορεί να επεξεργαστεί έως 1.000 κυβικά μέτρα την ώρα, η οποία θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες στη Μεσόγειο. Στις χερσαίες και πλωτές εγκαταστάσεις υποδοχής αποβλήτων της εταιρείας καταλήγουν τα κατάλοιπα με στόχο τον πλήρη καθαρισμό των εμπεριεχόμενων υδάτων και την περαιτέρω επεξεργασία των πετρελαιοειδών καταλοίπων που απομένουν προς ανακύκλωση. Στη συνέχεια, τα περισυλλεγόμενα υγρά και πετρελαιοειδή κατάλοιπα καταλήγουν στους διαχωριστήρες, όπου μοιράζονται σε ελαιώδες έρμα και καθαρό νερό. Η Hellenic Environmental Center που έχει δρομολογήσει τον σχεδιασμό και κατασκευή νέων σύγχρονων διπλού τοιχώματος πλοίων –θα λειτουργούν και ως διαχωριστήρες, καθετοποιώντας την παραγωγική διαδικασία της διαχείρισης των καταλοίπων– σήμερα εξυπηρετεί όλα τα λιμάνια της Eλλάδας και το λιμάνι της Σρι Λάνκα, ενώ ήδη έχει προσεγγίσει και άλλα μεγάλα λιμάνια του εξωτερικού. Το 2008 η εταιρεία τζίραρε 15 εκατ. ευρώ και πέρυσι εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα 18 εκατ. ευρώ. Στη Wall Street Εφόσον δρομολογηθούν τα σχέδια Μελισσανίδη για την εισαγωγή της HEC, ο όμιλος θα αποκτήσει ακόμη μια Η Aegean έχει καταστεί ο μεγαλύτερος προμηθευτής ναυτιλιακών καυσίμων στο κόσμο, με 18 σταθμούς ανεφοδιασμού στα σπουδαιότερα σημεία της υφηλίου. εισηγμένη εταιρεία. Ήδη από το 2006 οι μετοχές της Aegean Marine Petroleum Network, στην οποία συμμετέχουν οι Πίτερ Γεωργιόπουλος και Γιάννης Ταβλάριος, βρίσκονται σε διαπραγμάτευση στο NYSE, ενώ πέρυσι τα κέρδη της έφθασαν τα 48,5 εκατ. δολ. έναντι 39,9 εκατ. δολ. το 2008 και τα έσοδα στα 2,5 δισ. δολ. από 2,7 δισ. δολ.Μέχρι το τέλος της χρονιάς ο στόχος του ομίλου, η αξία του οποίου ξεπερνά το 1 δισ. δολ., αναμένεται να ενισχυθεί με επιπλέον 14 νεότευκτα δεξαμενόπλοια, δημιουργώντας έτσι τον μεγαλύτερο παγκοσμίως στόλο ανεφοδιαστικών τάνκερ διπλού τοιχώματος. Ήδη η Aegean έχει καταστεί ο μεγαλύτερος προμηθευτής καυσίμων στο κόσμο, με 18 σταθμούς ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων στα σπουδαιότερα σημεία της υφηλίου. Πριν από λίγο καιρό ο όμιλος προχώρησε σε ένα ακόμη στρατηγικό deal, εξαγοράζοντας τις εγκαταστάσεις καυσίμων της εταιρείας Shell στο Las Palmas, στα Κανάρια νησιά. Με τη συμφωνία, η Aegean απέκτησε, μεταξύ άλλων, εγκαταστάσεις 70.000 κυβικών τόνων, δύο αγωγούς φορτοεκφόρτωσης, αγωγούς απευθείας σύνδεσης με όλες τις προβλήτες του λιμανιού και ένα εργοστάσιο παραγωγής λιπαντικών. Οι συνολικές πωλήσεις στο λιμάνι του Las Palmas υπερβαίνουν τα 2 εκατ. τόνους. [[pagebreak]]Είχε προηγηθεί η εξασφάλιση της αποκλειστικής χρήση του σταθμού ανεφοδιασμού καυσίμων στο μαροκινό λιμάνι της Ταγγέρης, και η εξαγορά της Verbeke Bunkering, κίνηση που προσέφερε ηγετική θέση στην περιοχή Amsterdam-Rotterdam-Antwerp, δεύτερη μεγαλύτερη αγορά bunkering στον κόσμο. Κοκκινιά - Wall Street, σε τρεις δεκαετίες Γιος πρόσφυγα από τον Καύκασο, του Ζώρα (Γιώργου) Μελισσανίδη, που επί δεκαετίες ήταν πρωταγωνιστικό μέλος της ποντιακής κοινότητας, ο Δημήτρης Μελισσανίδης θεωρείται σήμερα ένας από τους ισχυρότερους εκπροσώπους της νέας γενιάς του ελληνικού εφοπλισμού. Αν και ξεκίνησε από πολύ χαμηλά, δίχως τα εφόδια από παραδοσιακά «τζάκια», κατάφερε να δημιουργήσει έναν παγκόσμιο όμιλο με δραστηριότητες από τον ανεφοδιασμό ναυτιλιακών καυσίμων και το real estate, μέχρι την εμπορία πετρελαιοειδών, τη ναυτιλία και την ηλεκτρική ενέργεια. Χαρακτηρίζει τον εαυτό του «αγωνιστή» και «άνθρωπο που τηρεί το λόγο του, απαιτώντας το ίδιο και από τους άλλους». Διατηρεί τις ίδιες αρχές από την αρχή της σταδιοδρομίας του, το 1975, όταν άνοιξε μια σχολή οδηγών στο Κορυδαλλό. Κατά τη θητεία του ως παράγοντας (και στη συνέχεια μεγαλομέτοχος) στον Ιωνικό Νικαίας γνωρίστηκε με τον επιχειρηματία Γιάννη Kαρρά (της Προοδευτικής), ο οποίος τον πείθει στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 να δημιουργήσουν από κοινού μια εταιρεία που πωλούσε λιπαντικά και πετρέλαιο. Ακολούθησε η Aegean που εξαρχής επικεντρώθηκε στα ναυτιλιακά καύσιμα, αγοράζοντας πετρέλαιο από τα διυλιστήρια και πουλώντας στη διεθνή ναυτιλία. Η εισαγωγή της το 2006 στη Wall Street θεωρείται από τον Δ. Μελισσανίδη ως ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματικούς του σταθμούς. Tο 1999 προχωρά σε ακόμη μια κίνηση «ματ»: Εξαγοράζει τις εγκαταστάσεις της πτωχευμένης Evroil στην Aλεξανδρούπολη και «στήνει» με τον αδελφό του Ιάκωβο την Aegean Oil που σήμερα διαθέτει δίκτυο 600 πρατηρίων, με στόχο να φθάσει τα 750. Είναι η περίοδος που ταυτόχρονα μπαίνει στη ναυτιλία με την Aegean Shipping, τα ηνία της οποίας σήμερα έχει αναλάβει ο γιος του Γιώργος. Τελευταίο του στοίχημα αποτελεί η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. H Aegean Power εξαγόρασε την εταιρεία εμπορίας Blue Aegean Energy και ήδη έχει κατακτήσει μερίδιο αγοράς 2,5% από τη ΔΕΗ σε εμπορικούς πελάτες. Είναι η πρώτη εταιρεία στην αγορά ηλεκτρισμού που λανσάρισε το «ενεργειακό double play» με προσφορές «πακέτο» για φθηνότερο ρεύμα και βενζίνη. * Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 26ης Ιουνίου |
http://www.capital.gr/news.asp?id=1004085